Massa damnata

image27Sedan min vistelse i den norrländska metropolen Sveg, där familjen fick påhälsning av Jehovas vittnen, har mitt hat gentemot organiserad religion spirat. Jag kan inte, trots ihärdiga försök att tänka på andra trivialiteter, släppa ämnet och känner att något måste nämnas här om denna styggelse. Då de ringde på dörren bönade jag och bad min mor att få språka med dem. Modern vägrade och hade sedan en kort men trevlig liten diskussion och mottog sedan guds välsignelse genom tre stycken tidskrifter. Litteraturen, som jag plockade upp ur familjens pappersinsamling, innehöll många matnyttiga tips om hur man handskas med ungdomar och sexualitet.

Ett tips som kan vara värt att begrunda var att man icke "skall göra det till en vana att krama sina klasskamrater". Det förstår väl vem som helst! Klart att kramar av vänner kan leda rakt ner i omoraliskt leverne och en evighet av lidande i skärselden. Steget från en kram till bajssex är ju inte långt om man tänker efter.

Då mitt intresse var väckt, och jag hungrade efter mer kunskap om hur jag skall uppfostra mitt barn i sann kristen anda, surfade jag in på
vakttornets hemsida och förkovrade mig. Följande citat från sidan om hur man blir en god far är värt sin vikt i guld.


"Det kan inte nog betonas hur viktigt det är att du är ett gott föredöme för dina barn. Dina ansträngningar att "uppfostra dem i Jehovas tuktan och allvarliga förmaning" kommer troligen inte att påverka dem särskilt mycket om inte du själv underkastar dig Guds tuktan och låter ditt liv styras av den. (Efesierna 6:4) Men med Guds hjälp kan du övervinna alla tänkbara hinder när du följer hans befallning och tar hand om dina barn."

Vem fan behöver föräldrakurser och BVC när Bibeln redan sitter inne på allt man som förälder någonsin behöver veta? Jehovas tuktan låter ju suveränt! Att jag inte tänkt på det tidigare är ju bara ett bevis på min enorma okunnighet och ignorans.

Kommer fortfarande ihåg en incident från min barndom i Herrö. Min mor fick oss att låsa dörren och gömma oss under bordet när Jehovas kom förbi. Jag kör dock en helt annan taktik och har börjat dressera Samuel att morra och blotta tänderna när han hör ordet "Jehova". Skulle han misslyckas får jag väl ta till tuktan och allvarlig förmaning i sann kristen anda.

Nu ska Far och Son avnjuta en god lunch i de svarta stearinljusens trygga sken. Kanske att vi offrar en getabock för att välsigna måltiden.. sa någon blod? Hmm.. jag säger mys..


Kommentarer
Postat av: Lucy

Ha ha, du är helt underbar. Slutklämmen var det bästa. Ha ha, love it!

2007-05-02 @ 16:44:28
Postat av: Linda

Goddag, jag har hittat hit via Amorsken. Skyll alla framtida irriterande inlägg från mig på henne. Hon är den skyldiga.
Bra, nu har vi klurat ut det där, nu kommer inlägget:
Igår träffade jag en helt vanlig, sund, trevlig människa som helt plötsligt, några timmar in på grillfesten, visar sig vara frireligiös. Artig som jag trots allt är, förfömde jag inte honom och gick därifrån utan försökte glidande byta samtalsämne. Min uteblivna demonstration av förakt spädde på hans missionerande gener och sedan var man fast. Efter en halvtimmes propagande kunde jag tills slut smita iväg till en annan fest. Hans kvinna-mans-rolls-åsikter kunde ha fått vilken feminist som helst att hetsa upp sig till hjärtattack. Det är konstigt att man i princip måste spöa upp dem för att slippa bli införd i dylika diskussioner.
Jag ska skaffa svarta ljus imorgon.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback