Sometimes they come back...

image20

Efter att för något år sedan lämnat utbildningens mecca Uppsala bakom mig trodde jag att jag för alltid sluppit undan denna styggelse. Jag talar om människor, 20 plus, med ett bildningskomplex från helvetet och en förkärlek till att efter några öl stå och ha kvasi-intellektuella monologer inom något specifikt ämne de just tagit 20 högskolepoäng i. Seriöst! Jag vill fan inte veta hur jag dricker min Carlsberg Hof på korrekt sätt ur ett genusperspektiv! Jag vill verkligen inte veta hur Adam Smiths teori om marknadsekonomins "Osynliga hand" påverkar ölkonsumtionen i Uzbekistans slumområden! Jag vill dricka i goda vänners sällskap och diskutera sådant skit man INTE gör i ett klassrum! Jag vill lyssna på bra musik och njuta av att stänga av hjärnverksamheten, om så blott för en stund!

I fredags, efter att ha konsumerat några Smirnoff ice och någon pilsner, gick jag och några vänner ut i Sveriges kungliga huvudstad. Kvällen var mycket trevlig trots att jag var trött och kände mig lätt gubbgrinig och asocial. När livemusiken ebbat ut och mina rullgardiner var på väg ner för gott slog han till.. En vit man, 20+, strax över 170cm med normal kroppsbyggnad och väl markerade kindben. Han stod och mässade inför mig och mina vänner om hur "rent statistiskt sett" kvinnor inte borde vara rädd för att bli våldtagna (behöver jag nämna att han tidigare på kvällen känt sig manad att berätta att han läst Statistik vid Uppsala Universitet).. Och "rent statistiskt sett" var sannolikheten större att han skulle begå självmord. Bla bla bla.. Det var en helvetes massa statistik han berättade om.. Jag noterade såklart allt i min anteckningsbok innan jag tänkte för mig själv hur statistiken ser ut för att ha "blivit nedslagen på krogen efter att ha uppträtt för pompöst."

Vad ni än gör om ni ställs inför en liknande situation, SÄG ALDRIG EMOT, STÄLL INTE FÖLJDFRÅGOR och NICKA ALDRIG MEDHÅLLANDE! Ge för guds skull inte dessa människor vatten på kvarnen! De är inte intresserade av vad du tycker heller.. de är enbart intresserade av att framställa (och framhäva) sig själva som intelligenta och duktiga.

Tack kära blogg för terapin.. nu känns det bättre.


Kommentarer
Postat av: pelle treijner

HAHAHA! Undrar hur många gånger det där händer här i Uppsala, rent statistiskt menar jag. Det jag frågar mig är hur han kom in på ämnet, varför pratade han med er?? Och varför om våldtäckt? Ett ämne som låg honom nära om hjärtat kanske...

Såg kristet utseende igår på Norrlands. Haha. Medelålders rockers med toaborstar. Men det var ett jävla röj.Ha de gott kompis och var inte rädd för att ta ut din bitterhet här! I love to read it!

Postat av: Skylips

Jag tycker att du ska vara oerhört tacksam över att han bara läst statistik och inte psykologi eller något annat joller som jag får dras med på varenda krogrunda. Däremot så förtjänar de alla en tids vistelse i gulag. Ska jobba på det så fort jag kommer till makten.

2007-04-02 @ 15:48:32
Postat av: Anna

Tack för att du ett framkallat ett ljudligt och skönt måndagsgarv! Tyvärr så har jag svårt för att sätta punkt för den typen av upprörande och överlägsna resonemang...men det gav ju dig lite inspiration i alla fall.

2007-04-02 @ 19:14:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback