E=MC2

image25

Det är fantastiskt hur hjärnan på en 1½-åring fungerar. Att min son, som i vanliga fall tycker att det roligaste som finns är att ge sin far "Danska skallar" eller "Titty-twisters", kan fundera på sådan hög nivå och kunna dra sådana logiska slutsatser är för mig ett mysterium.


Pappa:
Samuel, vill du ha kaffe?
Direktör'n: Nä! Blä! Kaffe Äckit (Läs Äckligt)
Pappa: Okej, men pappa tar kaffe.
Direktör'n: Pappa.. Kaffe.. Gott.
Pappa: Ja, pappa tycker kaffe är gott!
Direktör'n: Ja.. pappa äckit!

Jag blir stolt och med en tår i ögat konstaterar jag att mitt barn är ett geni. Han har med hjälp av 2st påståenden lyckats få till denna eminenta slutsats.

A. Kaffe är äckligt
+
B. Pappa njuter av att dricka kaffe
=

Slutsats: Pappa är äcklig


Kommentarer
Postat av: pelle

I sanning imponerande! I retoriska termer skulle man säga att det är ett Entymem alternativt retorisk deduktion. Först en översats som består av något allmänt som alltid gäller: Kaffe är äckligt. Sedan går han in på det enskilda fallet: Pappa gillar kaffe. Och om översatsen och undersatsen är accepterade kommer han således fram till slutsatsen: Pappa är äcklig!
jag är mäkta imponerad och inser att din son redan nu skulle klara av grundkursen i retorik. Inte särskilt krävande kanske eftersom jag lyckades få VG i den. Men likväl imponerande med tanke på hans ålder.

Postat av: Amorsken

Du är utmanad...kolla min blogg!

2007-04-25 @ 18:47:10
Postat av: Calle G

Kallas det inte Syllogism inom filosofin?

En av fååå bloggar som lyckats stjäla mitt intresse.

2008-04-05 @ 16:01:26
URL: http://omitmyself.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback